Tekst av Cathrine Grøner – NZEQuest.org
Rir du for trener eller på rideskole? Kanskje du kan få enda mer ut av undervisningen enn du gjør i dag.
Jeg har selv undervist i nærmere 15 år, og har i løpet av den tid møtt veldig mange forskjellige elever. Noen får helt klart mer ut av timen enn andre. Det kan skyldes mange ting, men de faktorene som du selv råder over, burde du kanskje gjøre noe med. Når du kjøper et produkt, vil du at det skal være best mulig – det samme gjelder antakelig rideundervisning.
Ha en plan på forhånd
Dette er spesielt nyttig hvis du og treneren er nye for hverandre. Hva er hovedutfordringene dine, hva er målene dine, hvor mener du at du er i dag? Tenk igjennom dette før treneren kommer, og fortell gjerne vedkommende hvilke forventninger du har til timen.
Møt presis med “klar” hest
Vær tilstede på banen/i hallen når treneren din kommer, fortrinnsvis med ferdig oppvarmet hest, med mindre noe annet er avtalt på forhånd – så slipper du å bruke av timen på dette. Har du unghest som ikke skal sittes på lenge eller du ikke ønsker å sitte på hesten din av andre grunner før treneren kommer, lei den i skritt og longer den i trav og galopp før timen starter.
Ikke vær redd for å spørre
Det nytter lite å late som om du forstår, om du ikke gjør det. Treneren er der for å hjelpe deg, og forstår du ikke hva vedkommende ber om, spør på en ordentlig måte om å få en grundigere forklaring. Det er trenerens oppgave å være tålmodig (og så er det opp til deg å konsentrere deg og gjøre ditt beste, så det er lett for treneren å være tålmodig).
…men prøv å holde brødboksen lukket for øvrig
Det er lov å diskutere med treneren, ofte helt nødvendig, særlig, når dere kjenner hverandre lite fra før. Men – husk at jo mer du snakker, jo mindre får du ridd. Enkelt og greit.
Dropp unnskyldningene – prøv så godt du kan i stedet
Det er du som bestemmer hvor mye du vil legge deg i selen når du rir på time – jo mer du går inn for det, jo mer får du antakelig ut av treningen. Men når sant skal sies, kan en elev som åpenbart ikke prøver å gjøre det treneren ber om, være ganske demotiverende for den som underviser. Noe av det verste man som trener hører, er “Det har jeg prøvd før, og det går ikke”. Prøv i det lengste å utføre det treneren be deg om å gjøre, med mindre du mener det er direkte uforsvarlig (som å f.eks. slå hesten gjentatte ganger med pisken, eller hoppe et hinder du ikke har forutsetninger for å holde deg på over). Det er heller ikke så lurt å brøle “Hvorfor i he**** skal jeg legge innvendig sjenkel der?!” midt i en versade – prøv helhjertet å gjøre det du får beskjed om først (kanskje du blir overrasket over at det faktisk virker, og det du har gjort tidligere var feil?), og spør heller i en pause senere dersom du fortsatt synes noe skurrer.
Ikke vær redd for å være kritisk – i pausene
Noen ganger kan treneren din fortelle deg ting som ikke stemmer overens med den kunnskapen du har fra før. Det kan bety at du har lært feil tidligere, at treneren din har forklart på en litt ufullstendig eller uheldig måte – eller noe helt annet. Ikke vær redd for å spørre om hvorfor treneren ønsker at du skal gjøre sånn og slik, hvis du kjenner at det butter i mot hos hesten eller deg selv. Vedkommende bør kunne svare på en ordentlig måte, sålenge du har spurt på en ordentlig måte (se neste punkt).
Ikke vær redd for å be om en pause
Vi kan bli ivrige, vi som står på bakken. Det er ikke alle som blir knallrøde i fjeset når de er slitne. Det er selvfølgelig greit å være sliten, men det kan være vanskeligere å koordinere hjelperne hvis du har hold i siden og knapt får puste. Gjør holdt og si til treneren at du må ha en pust i bakken hvis du trenger det, eller gå over til lettridning i trav en liten stund hvis det er nedsittingen som er vanskelig – så blir det lettere å jobbe, og ta til seg kunnskap.
Film økta hvis du kan
Enten du er så heldig at du har en medhjelper som står på bakken eller har tilgang på en eller annen form for kamera som kan festes i gjerdet (telefon og gaffateip funker som bare det!), trykk på Rec og film så mye av timen som du kan. Av personvernhensyn er det høflig å informere treneren om at du filmer først. Jeg bruker et hjelmkamera som jeg klyper fast i gjerdet vha et kamerastativ med bøyelige ledd.
Ta en oppsummering med treneren
Hvis økta har innehold mye ny informasjon, be treneren om en liten, muntlig oppsummering av hva du må huske på – gjerne nærme kameraet dersom du filmer, så har du det på tape hvis du skulle glemme det. Dette er også tidspunktet for å gi treneren konstruktiv kritikk (ja, det er lov, og det blir som regel godt mottatt).
Be om hjemmelekser eller treningsplan
Spør om hva du bør jobbe spesielt med til neste gang – gjerne noen konkrete hjemmelekse-øvelser, hvis dette ikke har kommet tydelig nok frem under økta. Igjen, gjerne nærme kameraet om du filmer treningen. Noen trenere bistår også med å lage treningsplan for hesten, hvis du spør pent.
Hold ut med treneren over litt tid
Med mindre du kjenner at personkjemien er virkelig dårlig, eller du mener treneren er på jordet av andre årsaker, gi vedkommende noen sjanser til å trene deg før du eventuelt bytter. Tillit bygges opp over tid, og med kontinuitet blir det lettere å få fremgang hos deg og hesten. Men, ikke alle passer for alle, og husk at både du og hesten skal se frem til timen og trives når du rir for treneren din – selv om det skal være slitsomt og utfordrende samtidig. Er du usikker, kan det hjelpe å se på treneren undervise andre elever før du bestemmer seg for å bytte eller ikke.
Se på filmen du har tatt mens du fremdeles har timen friskt i minnet
Noen synes det er grusomt å se seg selv på film – dette er en vanesak. Du kan lære veldig mye dersom du får sett deg selv og hesten utenfra, og spesielt forandringene som oppstår i hesten når treneren din hjelper deg. Kanskje du til og med blir positivt overrasket?
Copyright tekst: Cathrine Grøner – NZEQuest.org
Be the first to comment