Bandasjering

Det finnes mange forskjellige måter å bandasjere på. Det kan være et fint alternativ til beinbelegg under trening. Mange bruker stallbandasjer på natten for å hindre fylling i bena. Det går også an å bruke bandasjer på transport om man ikke har transportbeskyttere.
Uansett hvilken type man skal bandasjere er det viktig at man har kunnskap om hvordan det skal gjøres. Det er stor forskjell på en treningsbandasje, en stallbandasje og en transportbandasje, og hvilke funksjoner de har. Her har jeg tatt for meg hvordan man legger de ulike bandasjene i praksis.

 

Treningsbandasje

Personlig er jeg veldig glad i å bruke treningsbandasjer da det gir god støtte for hestens sener, spesielt i løst underlag. I tillegg finnes bandasjer i mange artige farger som man kan matche til sjabrak eller egne klær under en fotoshoot, eller bare som en ekstra motivasjon i treningen. Til treningsbandasje foretrekker jeg å bruke kombibandasjer(fleece og strikk) eller rene strikkbandasjer, er ikke så glad i å bruke fleecebandasjer da jeg synes det er vanskeligere å bandasjere stramt og jevnt nok med dem. Jeg bruker ALLTID bandasjeplater under bandasjene, selv om mange mener det ikke trengs når man bruker kombibandasjer. Oppgaven til bandasjeplatene er å fordele trykket på hestens ben så man unngår trykkskader på senene.

Start med å legge bandasjeplaten rundt hestens fot, pass på at kanten på platen ligger foran på hestens pipe og ikke bak på senene. Legg deretter bandasjen midt på foten, her også med kanten av bandasjen på hestens pipe. Man skal alltid bandasjere bakover(som på bildet under) fordi om bandasjen løsner ruller den vekk fra hesten og ikke under den, noe som kan skape farlige situasjoner.

 

Bandasjer deretter nedover mot hestens kode, stram til når du kommer over pipen foran og ikke bak på senene. Treningsbandasjer skal sitte ganske stramt, men pass på at det ikke blir for stramt. Et tips er å prøve å bandasjere på seg selv, den skal sitte så stramt at man kan løpe og hoppe uten at den løsner, men ikke så stramt at man mister blodsirkulasjonen i bena. Stopp når du kommer midt på koden, bandasjen skal ikke dekke kodeleddet da det hindrer bevegelsen i leddet. Bandasjer deretter oppover igjen til du kommer like under kneet. Fest bandasjen.

 

Noen ganger er bandasjeplatene litt for lange og stikker utom bandasjen, men det er ikke noe å tenke på da platen i seg selv ikke hindrer hestens bevegelser. Det er også viktig at man har store nok plater så man ikke bandasjer over kanten på platen for å unngå trykkskader.

Mange lurer på om det er lov å bruke treningsbandasjer på sprangstevner og det er det, men det er veldig viktig at man er 110% sikker på at bandasjen sitter godt da det kan få fatale konsekvenser om den løsner. Noen hester kan også bli litt uforsiktige og rive lettere når de hopper med bandasjer.

 

Stallbandasje

Stallbandasjer brukes ofte på hester som fyller i bena på natten eller som lett blir stive i leddene. Funksjonen til en stallbandasje er å holde foten varm og å hjelpe blodsirkulasjonen. Hester som har trent hardt eller som generelt har problemer med stive ledd og fylling i bena har god effekt av stallbandasjer.

Til stallbandasjer bruker man ofte store «dunplater» og fleecebandasjer. Man begynner likedan som på en treningsbandasje med å legge platen rundt foten med kanten foran på pipa, men her skal platen dekke over hele kodeleddet og gjerne ned mot kronranden. Start midt på hestens ben og bandasjer deg nedover. Her trenger man ikke å stramme like mye som på en treningsbandasje da hesten i all hovedsak står i ro om natten. Om man bandasjerer for stramt hindrer man også bandasjens funksjon for å øke blodsirkulasjon. Bandasjer ned til under kodeleddet og bandasjer deretter oppover igjen til under kneet. Fest bandasjen. Har hesten problemer med knærne kan man også bandasjere over, men da må man passe på at det er løst nok til at hesten har mulighet til å bøye foten.

 

Om du ikke trener hesten din veldig hardt og den ikke har problemer med bena i utgangspunktet bør du unngå å bruke stallbandasjer da bena ofte kan bli litt «bortskjemte» og kan begynne å fylle om du slutter å bruke bandasjene.

 

Transportbandasje

Jeg vil anbefale og alltid bruke transportbelegg som er beregnet for transport, men om man har glemt dem en dag eller hesten ødelegger dem på transporten kan man bruke bandasjer. Bruk store gode plater og gjerne ekstra lange bandasjer. Her kan man bruke fleecebandasjer eller kombibandasjer.
Legg platen godt ned rundt kronranden, gjerne så den dekker den øvre delen av hoven. Så gjør man likedan her som på de to over, starter midt på foten og bandasjer nedover. Bandasjer helt ned til hovballen(like over hoven) og bandasjer gjerne et par ekstra runder her så man får en god beskyttelse på hovballen. Dette fordi det ofte er her hesten tråkker på seg selv under transport. Bandasjer deretter som normalt opp igjen til under kneet og fest bandasjen. For ekstra sikkerhet kan man også bruke kopper sammen med bandasjen for å hindre tråkkskader på hovballene. Bandasjen skal være litt løsere enn en treningsbandasje, spesielt om hesten skal transporteres langt, så man ikke hindrer blodsirkulasjonen.

 

 

Her har jeg laget en liten video med hvordan jeg legger de ulike bandasjene.

 

Noen generelle tips før du setter i gang med bandasjeringen:

  • Sitt alltid på huk ved siden av hest, ALDRI på knærne, sånn at du kan flytte deg raskt om hesten blir skremt.
  • Rull bandasjene stramt når de ikke er i bruk, da er de mye lettere å bandasjere med. Pass også på at du ruller de riktig vei, med borrelåsen innover.
  • Sett hesten på stallgangen så slipper du masse flis og rusk i bandasjene.
  • Knyt opp halen til hesten så den ikke blir med inn i bakbeinsbandasjene.
  • Ta alltid bandasjen raskt av foten og rull den opp etterpå, ikke rull den opp på foten til hesten.

OBS! Har du aldri bandasjert før anbefaler jeg at du får noen til å hjelpe deg de første gangene.

Tekst av Siri Winje Eidsmo
BloggInstagram: @supervivve